Isnin, 6 Februari 2017

PENGENALAN DAN OBJEKTIF

Secara fitrahnya, manusia tidak boleh seorang hidup diri atau mengasingkan diri. Oleh itu, Islam telah menekankan tentang  kepentingan menjalinkan hubungan dalam kalangan masyarakat sekeliling. Hubungan yang baik dapat membentuk sifat saling membantu, bekerjasama, saling menyayangi, menghormati dan sebagainya.
Islam amat menitikberatkan hubungan kejiranan. Kejiranan tidak mengenal erti perbezaan kaum kerana ia bergantung kepada tempat yang didiami oleh seseorang itu. Dalam konteks Islam, umat Islam hendaklah saling menghormati antara satu sama lain walaupun berbeza kaum.
Islam membahagikan jiran itu kepada tiga bahagian. Sabda Nabi SAW yang bermaksud :


"Jiran itu  ada tiga macam. Jiran yang mempunyai satu hak, jiran yang mempunyai dua hak dan jiran yang mempunyai tiga hak. Jiran yang mempunyai tiga hak ialah jiran yang muslim yang berkerabat, maka baginya hak jiran, hak muslim dan hak kerabatnya. Adapun jiran yang mempunyai dua hak ialah jiran muslim, di mana haknya ialah hak jiran dan sebagai orang muslim. Manakala jiran yang mempunyai satu hak ialah jiran yang musyrik atau kafir."


OBJEKTIF SEMANGAT KEJIRANAN

  • ·        Dapat membantu melahirkan anggota masyarakat yang harmoni, mempunyai jati diri dan  semangat cinta akan negara.
  • ·        Pelbagai aktiviti berbentuk pemupukan nilai-nilai patriotisme dapat diimplimentasikan di dalam diri setiap masyarakat.
  • ·        Dapat menunjukkan semangat hidup berjiran dalam kalangan masyarakatnya . Maka sangat berfaedah dan membawa pulangan ekonomi yang begitu memberangsangkan kepada negara.
  • ·        Kejiranan amat penting didalam pembentukkan tamadun Islam selepas pembentukan sahsiah individu dan keluarga.


1 ulasan: